Modèles de mail post achat

Peu importe ce que vous vendez et à qui — qu’il s’agisse d’un client fidèle ou d’un premier acheteur – des mails post achat automatisés bien composés et au bon moment peuvent avoir un impact positif immédiat sur votre activité. Ces types de mails peuvent vous aider à maintenir l’intérêt des clients pour votre marque, à entretenir des relations clients à long terme, et à générer davantage de ventes répétées. Les campagnes de mail post achat sont également l’une des tactiques les plus simples et les plus efficaces pour améliorer la fidélité et la rétention des clients. Et comme attirer de nouveaux clients coûte généralement cinq fois plus cher que de conserver les clients existants – ces mails devraient définitivement faire partie de votre stratégie de marketing par mail. 

Modèle de mail post achat d'Asos
Modèle de mail post achat de ASOS

Pourquoi envoyer des mails post achat ?

Les mails post achat ont les taux d’ouverture et de clics les plus élevés de toutes les campagnes de marketing par mail. En fait, selon les données de Klaviyo, les mails post achat connaissent un taux d’ouverture 217% plus élevé, un taux de clics plus de 500% plus élevé et un revenu par destinataire 90% plus élevé que votre campagne emailing moyenne. La recherche de Medallia (une entreprise spécialisée dans l’expérience client) publiée dans la Harvard Business Review a également révélé que “les clients qui ont eu les meilleures expériences passées dépensent 140 % de plus par rapport à ceux qui ont eu la plus mauvaise expérience passée.”

Les mails post achat peuvent être utilisés pour :

  • Encouragez les clients à revenir sur votre site internet
  • Préparer le terrain pour le prochain achat
  • Convertir les nouveaux acheteurs en clients réguliers
  • Créer une meilleure expérience client
  • Établir des relations avec les clients 
  • Obtenir un retour d’information de la part des clients

Objet du mail post achat

  • Une marque de remerciement pour votre achat de [Marque]
  • Votre confirmation de commande 
  • Un grand merci pour votre achat aujourd’hui
  • Merci d’avoir bon goût ! 
  • Génial. Content que tu aies trouvé quelque chose que tu aimes !
  • Votre commande a été expédiée
  • Votre commande est en cours d’acheminement
  • Nous vous apprécions en tant que client – merci pour vos affaires !
  • Pouvons-nous vous poser une question sur votre achat ?
  • Comment s’est passée votre expérience d’achat chez nous aujourd’hui ?
  • Votre achat a-t-il répondu à vos attentes ?
  • Dire merci n’est pas suffisant
  • Notre cadeau pour vous : 10% sur votre prochain achat
  • Rendons-leur la pareille 
  • Un grand merci de notre part à vous
  • Un petit plaisir pour vous en guise de remerciement
  • Temps de réapprovisionnement/de réapprovisionnement
  • Vous êtes à court d’argent ? Il est temps de faire le plein !
  • Commandez dès maintenant pour bénéficier de la livraison gratuite/ d’une remise de 15 %/ d’un cadeau bonus

10 modèles de mail post achat

Les mails post achat peuvent avoir plusieurs objectifs en fonction de ce qui est le plus important pour votre entreprise – qu’il s’agisse de faire en sorte que les clients se sentent spéciaux, de leur rappeler de réapprovisionner un produit, de faire des ventes croisées de produits similaires ou de recueillir des commentaires – lorsqu’ils sont bien faits, les mails post achat sont incroyablement puissants. Vous trouverez ci-dessous 10 modèles de mails post achat modèles de mails pour certains des scénarios les plus courants que vous pouvez utiliser pour créer vos propres campagnes de mails post achat. 

Mail de confirmation de commande


Hello [Name],

Congratulations! Your purchase on [Website.com] was successfully processed. Your order is now being prepared. You will be receiving shipping updates soon.

How was it to shop at [Website.com]? Help us serve you better, click here to take a quick survey. (It won’t take you more than a minute – we promise!).

Here’s your order confirmation:

Order number: ***
Payment method: ***
Items ordered: ***
Total: ***

Your Order Details:
[listing items purchased]

Thank you for shopping with [Brand],
[YOUR SIGNATURE]

Mail de confirmation d’expédition

YOUR ORDER HAS SHIPPED

Good news, [Name] – your items are on their way! Are you smiling? You’re totally smiling. ☺

Here are a few things you should know:

Your order should arrive at your shipping address within [number] business days.
Items may be shipped in separate boxes with no additional shipping charges.
Updated tracking information will be posted to the carrier’s website within 24 hours.

Here’s what we shipped:

[Item 1]
[Item 2]
[Item 3]

TRACK MY ORDER

Thanks for shopping with us,
[YOUR SIGNATURE]

———————————————
HAVE QUESTIONS OR NEED HELP?

Let us know! We’ll do everything we can to make sure you love your experience with us. Reach us at [email], [live chat] or [number]. We’re available Monday – Friday **am – **pm.

Mail ‘Merci pour votre achat’


Dear [Name],

WE’RE HONORED that when it comes to [style/ footwear/ beauty, etc.], you think of us.

There’s a lot of choices out there but you singled us out, and that means a lot. We just want to express how much we appreciate your business. When you’re looking for something truly special, we hope that we’ll continue to be the place you think of first.

Thank you!
[YOUR SIGNATURE]

P.S. If we ever fail to live up to your expectations with the quality of our products, delivery times, or anything else – you can always reach out to our customer care team at [number], [email], or [live chat].

Mail de recommandations de produits


Hey [Name],

Thanks for your recent purchase with [Brand]! Your order should have arrived by now, and we hope you are enjoying your new [products].

We thought that you’d like to know customers who made the same purchase also enjoyed the following favorites:

[Recommended product 1]
[Recommended product 2]
[Recommended product 3]
[Recommended product 4]

If you need any help with your next purchase, don’t hesitate to reach out anytime.

Cheers,
[YOUR SIGNATURE]

Mail de rappel de réapprovisionnement 


[Name],

Greetings from [Brand]! Hope you’re doing great.

According to our records, you ordered (products) a while ago and we would hate for you to run out. So, this a friendly reminder that it’s time to restock, in case your supplies are running low.

RESTOCK NOW

Order in the next 24 hours and shipping is on us.

Let us know if you have any questions. We’re here to help!
[YOUR SIGNATURE]

Mail d’incitation au prochain achat


Hey [Name], we’ve missed you!

Maybe you’ve been away or just super busy but we noticed you haven’t ordered in a while. So perhaps we can tempt you back with 10% OFF your next order?

We’ve actually added some cool new stuff we think you might like! Here’s a coupon for 10% OFF your next purchase in the next two weeks (expires on ***): [CODE NUMBER]

SHOP NOW

If you have questions or need any help, just reply to this email and we’ll get back to you as soon as we can.

Cheers,
[YOUR SIGNATURE]

Mail axé sur le produit


Dear [Name],

Congratulations on your new purchase of [product]!

You’ve made an excellent choice by shopping with us. At [Brand] we truly care about our customers and appreciate your business. If you have any issues at all, we’ll work with you until you are completely satisfied.

Here are a few great tips on using your [product]:

[Product usage tip 1]
[Product usage tip 2]
[Product usage tip 3]

I will contact you in a few days to make sure everything is working well for you and to also share some Frequently Asked Questions (FAQs) about your new [product] that I’m sure will be very helpful.

If by any chance you will not receive your product within [number] days of placing your order, please do let us know right away. We’ll be happy to assist you in any way that we can.

Once again, thank you very much for purchasing [product]!

Best,
[YOUR SIGNATURE]

Mail de demande d’enquête sur les produits


Name,

A great big thank you for shopping with [Brand]!

We love our customers dearly, and their opinions mean a lot to us. So, we put together a survey that gives you an opportunity to share your thoughts, so WE can improve your shopping experience – and YOU can take 20% OFF your next purchase for completing it. Click below to take the survey (it won’t take you more than a few minutes) and receive your offer.

START SURVEY
Thank you for your participation.
[YOUR SIGNATURE]

Mail de demande d’évaluation du produit

[Name],

We wanted to say a HUGE thank you for shopping with us and we’d love to know what you thought of [Website.com]. If you can spare a few minutes to leave us a review, we’d be super grateful! Please be as honest as you want to be (we can take it).

Write a Review of [Brand]

We love you either way.
[YOUR SIGNATURE]

 Mail d’accueil SaaS


[Name],

Thank you for signing up and joining the [Brand] family! We built [Product name] to help businesses [achieve specific goals], and I hope that we can achieve that for you.

Over the last couple of weeks, we’ll be sending you a few more emails to help you get maximum value from [Product name]. We’ll be sharing some tips, checking in with you, and showing how some of our customers use [Product name] to [whatever the product helps to achieve].

In the meantime, you might find these resources helpful:

[QUICK VIDEO GUIDE]
[KNOWLEDGE BASE]
[COMPANY BLOG]

If you have any questions or hit any bumps in the road, please feel free to call us at [number], start a chat with our support team or visit our FAQs.

Until next time,
[YOUR SIGNATURE]

Mail post achat – Foire aux questions

Quelle est l’expérience post-achat ?

L’expérience client après achat est la communication et les actions qui ont lieu après qu’un client ait effectué un achat auprès d’une entreprise.

Comment assurons-nous l’assistance clientèle après l’achat ?

Vous pouvez fournir une assistance client après l’achat en envoyant automatiquement un mail de suivi contenant un lien vers les articles de la base de connaissances pour une assistance 24/7.

Qu’est-ce que la dissonance post-achat et que peuvent faire les entreprises pour la réduire ?

La dissonance post-achat est le sentiment négatif qui se manifeste après qu’une personne a acheté un produit ou un service. Pour la réduire, les organisations doivent disposer d’un moyen solide de soutenir leurs clients, notamment en résolvant immédiatement les problèmes et en offrant un moyen facile de joindre l’assistance.

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