Modèles d’e-mail de relance

Les échecs de paiement sont malheureusement une réalité pour la plupart des entreprises SaaS et des entreprises par abonnement, qui perdent en moyenne environ 9 % de leurs revenus mensuels récurrents. Heureusement, la plupart des échecs de paiement sont involontaires et le client ne s’en rend pas compte avant de recevoir un e-mail de relance. Bien qu’il s’agisse d’une expérience plutôt frustrante pour votre équipe et vos clients, vous pouvez utiliser efficacement des e-mails de relance bien rédigés pour éviter les désabonnements involontaires et récupérer les revenus perdus. Vous trouverez ci-dessous quelques points essentiels à retenir lors de la rédaction et de l’envoi d’e-mails de relance à vos clients, ainsi que des modèles d’e-mails de relance efficaces et prêts à l’emploi, basés sur des exemples concrets.

Que sont les e-mails de relance ?

Les e-mails de relance sont le type d’e-mails transactionnels (généralement une série d’e-mails) envoyés par les entreprises de type SaaS et par abonnement pour informer les clients de problèmes de paiement tels que l’échec du paiement de l’abonnement, l’expiration de la carte de crédit ou les retards de paiement. Ces e-mails informent généralement les utilisateurs de l’état de leur compte et leur offrent la possibilité de mettre à jour leurs informations de facturation et d’effectuer un paiement pour continuer à utiliser le produit ou le service. Les e-mails de relance sont un moyen efficace de réduire le taux de désabonnement et de fidéliser les clients.

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Les meilleures méthodes pour les e-mails de relance

1. Envoyer des e-mails à partir d’une personne réelle

Même si vos e-mails de relance sont entièrement automatisés, le fait qu’ils soient envoyés par une personne réelle les rend plus humains et plus dignes de confiance et aide vos e-mails à être remarqués. Des recherches ont révélé que l’utilisation du nom d’une personne au lieu d’une adresse e-mail générale ou d’un nom d’entreprise peut augmenter votre taux d’ouverture jusqu’à 35 %.

2. Activer les réponses

Assurez-vous que vous envoyez vos e-mails de relance à partir d’une adresse e-mail à laquelle vos clients peuvent répondre s’ils rencontrent des problèmes ou s’ils veulent poser des questions supplémentaires. Les adresses “Ne pas répondre” ne font qu’accroître la frustration des clients, car vous ne leur avez pas facilité la tâche pour qu’ils puissent vous contacter s’ils le souhaitent.

3. Rappelez-leur ce qu’ils risquent de perdre

Au lieu de simplement informer les clients que leur paiement n’a pas été effectué et de leur demander de mettre à jour les informations relatives à leur carte de crédit, vous pouvez ajouter un sentiment d’urgence. Rappelez-leur ce qu’ils perdront exactement s’ils ne prennent pas les mesures requises (comme la perte d’accès à leur compte et à leurs données historiques, l’interruption du service, etc.)

exemple d'e-mail de relance de nyt

4. Incluez un CTA clair et les prochaines étapes

Un appel à l’action clair est l’un des éléments les plus importants des e-mails de relance. Ajoutez un lien direct qui permettra aux clients de mettre à jour leurs informations de facturation sans avoir à ouvrir une autre fenêtre, à se connecter ou à cliquer. Veillez à leur faire savoir de combien de temps ils disposent avant que leur compte ne soit désactivé si le paiement n’est pas effectué.

5. Proposer une alternative

En fonction de votre modèle de tarification, vous pouvez proposer aux clients une alternative à l’annulation de leur compte, par exemple en les faisant passer à un plan gratuit jusqu’à ce qu’ils mettent à jour leurs informations de facturation ou en leur offrant une remise spéciale pour continuer à utiliser votre service. Cette alternative pourrait être avantageuse si le paiement échoue en raison d’une insuffisance de fonds.

Exemples d’objets d’e-mails de relance

  • Action requise – Le paiement de votre [produit] a échoué
  • Agissez maintenant pour conserver votre abonnement [Produit]
  • Nous n’avons pas pu traiter votre paiement pour le [Produit]
  • Le paiement de votre [Produit] n’a pas été effectué
  • Votre paiement [Produit] a été refusé
  • Oh-oh ! Votre paiement pour [Produit] a échoué
  • Problème de facturation – mettez à jour vos coordonnées de facturation
exemple d'e-mail de relance spotify

Dix exemples de modèles d’e-mails de relance

1. E-mail de pré-relance

Hi [Name],

As a heads up, the payment information we have on file for your [Product/ Service] subscription (card ending in [4 digits]) is going to expire in a few days. Unfortunately, if we don’t have a valid card, we will have to cancel your subscription.

If you’ve got 30 seconds, would you mind updating your payment information?

Update Now

If you have any questions, simply reply to this email or send us a message on live chat.

Thanks so much!
[YOUR SIGNATURE]

2. E-mail de relance court

Hi [Name],

We’re having trouble processing your recent payment because your credit card expired.

Would you mind updating your card information? It will only take a couple of minutes of your time. Click here to edit your info.

If you need assistance or have any questions, please feel free to reach out to us any time. You can also check out our FAQ page for more information.

Regards,
[YOUR SIGNATURE]

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3. E-mail de relance long

Hi [Name],

There was an error when we tried to bill your credit card ending in [four digits] for your subscription to [Product/ Service]. Here’s why this may be happening:

A billing error caused by your bank
A change in your billing address
Your credit card has expired
Insufficient funds in your account

Because you are a loyal customer of [Brand], you have seven days to rectify this issue. Please update your billing information to keep your account active. It will only take 1 minute and will allow you to keep using [Product/ Service] at its full potential.

Update Billing Information

Unfortunately, if we still cannot successfully bill your credit card after seven days, your [Product/ Service] account will be suspended. You can reactivate your account at any time by updating your billing information with a valid credit card.

Let us know if you have any questions or need any help.

Thanks,
[YOUR SIGNATURE]

4. E-mail de relance occasionnel

Hey [Name],

I got a notification that your [Product/ Service] payment failed. How unfortunate! Luckily, this happens to a lot more users than you’d think, so don’t beat yourself up about it.
Usually, it has something to do with:

Your card expiring
Having insufficient funds or maxing out your daily spending limit
Your card is stolen, lost, or was eaten by your dog

Update My Billing Info

Please check what’s up and get it fixed so we can get back to growing your business by [benefits your product/ service provides].

Cheers,
[YOUR SIGNATURE]

5. E-mail de relance personnalisé

Hi [Name],

[Name] here from [Brand].

I’m reaching out about your account as billing for your [Product/ Service] subscription was unsuccessful. It seems that the credit card we have on file expired. But no worries, I’m here to assist!

We have two options:

1. Update your credit card information inside your [Product/ Service]] account. You can use this quick link to update your credit card information: [payment link]. Once done, let me know so I can ensure your subscription has been updated successfully.
2. Give me a call at [phone number], and we can process your payment over the phone.

Let me know what else we can help with. Super happy that you’re part of the [Brand] community.

Thanks, and I look forward to connecting!
[YOUR SIGNATURE]

6. E-mail de relance de type “aversion aux pertes”

Hey [Name],

Just a friendly heads up that your [Product/ Service] subscription has been officially paused until you update your payment details with us.

If you don’t …
Your subscription will remain paused.
You’ll lose access to your premium features like [feature 1, feature 2, etc.]
[…] won’t be able to continue.

However, you can avoid all that by taking 30 seconds to update your details: billing link.

Reply here or hop onto live chat if you have any questions or need any help.

And as always, thanks so much for using [Product/ Service]. We love what we do, and people like you make that all possible.

Cheers,
[YOUR SIGNATURE]

7. Série d’e-mails sur la relance – e-mail 1

Hi [Name],

It looks like your subscription payment for [Product/ Service] didn’t go through. Please update your billing information, and we’ll give it another try.

UPDATE MY BILLING

Let us know if there’s anything we can do to help.

Thanks!
[YOUR SIGNATURE]

8. Série d’e-mails sur la relance – suivi de l’e-mail n°2

Hi [Name],

We just tried to process your subscription payment again, but unfortunately, it didn’t go through. To keep your [Product/ Service] subscription active, please update your information in your billing settings here:

UPDATE MY BILLING

This is the second time that your payment failed. We’ll automatically try again in a few days. Let us know if you have any questions.

Thanks!
[YOUR SIGNATURE]

9. Série d’e-mails sur la relance – suivi de l’e-mail n°3

Hi [Name],

We just tried to process your [Product/ Service] subscription payment for the third time, but unfortunately, it failed once again. You can update your information in your billing settings:
UPDATE MY BILLING

We’ll automatically try again next week. If the next charge fails again, your account will be canceled automatically. 🙁

Let us know if you have any questions or need any help.

Thanks!
[YOUR SIGNATURE]

10. Série d’e-mails de relance – l’e-mail “dernier avertissement” n°4

Hi [Name],

We will cancel your subscription to [Product/ Service] soon because we could not process a payment after several attempts to contact you.

If you receive this email, please update your payment information, and we’ll be happy to keep your account active.

UPDATE MY BILLING

Let us know if there is anything we can do to help.

Thanks!
[YOUR SIGNATURE]

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Frequently asked questions about dunning emails

Why are dunning emails important?

Many business owners feel uncomfortable when they have to send out dunning emails to their customers. However, since most failed payments typically happen by accident (e.g., due to credit card expiry), dunning emails can genuinely be efficient in helping businesses recover failed payments and reduce involuntary churn.

How many dunning emails should I send?

As transactional emails can often get overlooked, sending a single dunning email is one of the biggest mistakes you can make. If you want to recover more revenue from failed payments, consider sending out a series of emails instead of a single message. It’s recommended to send at least three follow-up emails for a month, each with a slightly different text.

Should I send pre-dunning emails?

Since technologies like credit card retries have come into use, many failed payments can be automatically handled without your team ever needing to bother your customers with pre-dunning messages. In that case, pre-dunning emails are not only providing zero-value but can also be irritating for your customers and, therefore, should be avoided.

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